duminică, 19 iulie 2009

Aclimatizarea

Astazi vreau sa vorbesc despre un subiect foarte important pentru un gradinar, aclimatizarea plantelor.

Ca sa nu sufere socuri termice, este indicat sa le oferiti plantelor de apartament, dar si rasadurilor, o perioada de acomodare cu mediul de afara. Plantele de interior raman in casa cam pana in luna aprilie si apoi trebuie aduse inapoi cam in luna octombrie. Deci jumatate de an ele stau in conditii prielnice, constante, cu temperaturi care nu variaza dramatic pe parcursul unei zile si cu umiditate normala.

Cand le scoateti pe balcon, terasa sau chiar in gradina, ele nu trebuie expuse la vant, frig, soare sau inghet. Acelasi principiu este valabil si in cazul rasadurilor.

Daca exista posibilitatea de inghet, adica temperaturi sub zero grade Celsius, atunci ele trebuie aduse noaptea in casa. Ziua trebuie sa le lasati progresiv, plecand de la 2-3 ore pe zi pana la 6-8 ore pe zi si numai intr-un loc umbros.

Dupa aceasta prima perioada de acomodare, care poate dura o saptamana-doua, puteti muta plantele in locuri luminoase. Aceasta etapa trebuie sa dureze circa 7 zile.

Ultima etapa pentru plantele de interior este mutarea lor in locuri insorite, cu soare direct.

Rasadurile mutate la soare trebuie sa aiba o folie contra razelor UV aproximativ inca o saptamana. Rasadurile au aceasta etapa in plus, ultima fiind transplantarea lor in gradina.

Realizarea incompleta a acestor etape, grabirea sau incetinirea lor, duce la rezultate dezastruoase si puteti chiar pierde unele dintre plante, partial sau total.

In ceea ce priveste rasadurile, pierderea este, de cele mai multe ori, totala. Ele nu au forta sa lupte, nu "stiu" cum sa faca acest lucru pentru ca sunt tinere.

Sfat: daca pe plicul de seminte scrie ca distanta dintre seminte trebuie sa fie de x centimetri, atunci trebuie sa respectati indicatiile. Nerespectarea lor duce la sufocarea reciproca a plantutelor iesite din acele seminte.



Nu uitati! Mai sunt 13 zile pana la decernarea castigatorilor concursului BDG! Astept in continuare post-uri si/sau fotografii si unul dintre premii poate fi al vostru!

8 comments:

LeoMajor spunea...

da ce poti sa imi spui despre aclimatizarea plantelor exotice la climatul nostru? exista pe undeva vre-o/si/sau mai multe referinte in care as putea sa imi azvarl un ochi?

Unknown spunea...

Leonidas, o sa te rog sa imi dai mai multe amanunte. Uite aici un articol scris de mine http://blog-director-de-gradinarit.blogspot.com/2009/04/flori-exotice.html despre flori exotice. Daca stii numele florilor la care te referi, o sa te rog sa mi le spui. Asa va fi mai simplu sa iti dai sfaturi pertinente.

LeoMajor spunea...

Ma gandeam la litchi, am mai gasit pe undeva ceva gargara despre crescut si astea dar e vechi de acum multa vreme. Sincer sa fiu nici nu stiu dk subiectul mai este in voga.
Ca sa fiu un pic mai clar ...
Eu acum ceva vreme (aproximativ un an si 2 chiar) am incercat sa bag niste seminte de litchi in pamant ... si ce sa vezi? N-a iesit nimic. Acum am indesat vre-o 4~6 seminte una langa alta si surpriza ... aproape toate au crescut bine mersi. Si ma cam inspaimanta faptul car ar putea sa moara din cauza temperaturilor, pt ca dupa cum am mai spus anu trecut (tot prin august) am bagat mai multe seminte din care numai 1 a iesit dupa vre-o luna. Acum au iesit muuuUUUUUuuuult mai repede poate si din cauza ca le-am bagat direct in razele solare.

Unknown spunea...

Copacul Lychee este originar din Asia. Este tropical, de aceea temperaturile la care se simte bine sunt mari. Il poti tine in casa, dar nu pentru multa vreme. In mod normal, el atinge, in zonele native, si 20 metri inaltime! Tinand cont de anotimpurile noastre, nu ti-as recomanda sa il lasi afara cand temperaturile scad sub 15-20 grade. O sa gasesti pe alte site-uri "foarte bine informate" ca temperaturile pot ajunge chiar sub zero grade si nu pateste nimic. Nu e chiar asa! Suporta si climat sub-tropical, uneori temperat, dar nu in primii ani de viata. Are nevoie de soare puternic, dar totodata si de umiditate. Trebuie udat des si mult. Dar apa sa nu balteasca in pamant sau in ghiveci. Drenajul trebuie sa fie foarte bun. Daca ai seminte de Lychee aclimatizat, sansele tale de succes vor fi mult mai mari. Se recolteaza de la copaci maturi, care deja au cativa ani, minim 5 ani, care s-au "nascut" si au crescut in climat diferit de tropical. Eu iti doresc succes si daca mai ai nevoie si de alte informatii, astept un comentariu sau un mail.

LeoMajor spunea...

Stiam de provenienta lui sincer sa fiu ... pt ca nu m-as mai informat despre aclimatizare daca habar nu aveam ce e un Lychee (asta cred ca e numele strain) si as fi fost tzaran sa nu ma interesez. Dar mai bine mai "tarziu" decat niciodata ... totusi. M-ar interesa site-urile alea despre care zici, sa imi arunc un ochi.
Ma informez asa "tarziu" pt ca sincer sa fiu nu ma asteptam sa imi iasa ceva ... speram totusi. Dupa experientele mele din trecut cu aceasta minunata planta nu credeam ca o sa fac mare branza, dar iata ca deja au ajuns la al 2-a treapta de evolutie.

LeoMajor spunea...

Am uitat de inca o chestie ... ce fac pe timpul iernii -.-' ca mie mai mult de soare imi e decat de faptul ca e frig si astea, ca la o adica le bag in casa si dau la maxim caloriferul ... dar soare? :-/

Unknown spunea...

Nu te simti jignit, te rog, informatiile nu le-am dat numai pentru tine. Avem destul de multi cititori si nu toti cunosc detaliile legate de Lychee sau alte plante/flori exotice.

Bun... n-am zis ca am alte site-uri, din pacate nu sunt multe locuri de unde poti afla despre Lychee. Ma refeream la informatii in general. Despre Lychee cam astea sunt...

Pe timpul iernii, exista foarte multe zile cu soare. Recomandarea mea este sa pui planta la o fereastra spre est sau spre vest, astfel incat sa primeasca cat mai mult soare pe timpul zilei. Indicat este sa ai si o sursa alternativa de lumina, cum ar fi o veioza, un lampadar, un neon, care sa mearga pe timpul zilei si care sa fie oprita seara.

LeoMajor spunea...

da ... in legatura cu site-urile alea, am citit eu prost. Faza cu sursa de lumina pe timpul zile ar putea sa tina intr-o oarecare masura, dar nu sunt prea sigur. Eu unul o sa incerc sa vad ce iese. Sper sa ies cu brio din toamna/iarna/primavara.

Trimiteți un comentariu

 

Copyright © 2009 Blog Director de Gradinarit
Designed by csstemplatesmarket
Converted to Blogger by BloggerThemes.Net